
Dovolte mi malou úvahu nad tématem dopravy v našem městě v blízké budoucnosti. Nechtěl bych se však zabývat otázkou, jaké procento aut bude mít elektrický pohon a zda elektrická rozvodná síť ve městě vůbec umožní rozvoj elektromobility.
Ve svých úvahách se opírám o dopravní studie a projekty, které už byly udělány. Snad se nám podaří prosadit, aby na krajské komunikaci č. 486 a č. 48615 byla zakázána kamionová doprava nad 12 tun. V plném proudu je projektování okružní křižovatky ve směru na Krmelín, Starou Ves n.O. a Fryčovice. Vybudováním této okružní křižovatky dojde ke zklidnění dopravy, auta z náměstí budou moci konečně bezpečně vyjíždět a především chodci budou moci bez strachu přejít přes vozovku.
Obdobné nebezpečné místo na krajské komunikaci je u autobusových zastávek Brušperk Střed. Přejít přes cestu, když na zastávce ve směru na Fryčovice stojí autobus je velmi nebezpečné. Připravujeme projekt úpravy zastávek Brušperk Střed a U Chamrádů včetně vybudování přechodů pro chodce se středovým ostrůvkem.
Historické náměstí včetně nejbližšího okolí by mělo v budoucnu projít rekonstrukcí. Mapujeme četnost dopravy na jednotlivých komunikacích
a dopravní experti se následně budou zabývat variantami možných úprav dopravy v centru města. Bude potřeba, aby nová podoba byla příznivější k životu občanů v našem městě. Již zpracované dopravní studie se zabývají možnými úpravami ulic dr. Martínka, K Pastevníku nebo Dráhy. Najít však jednoduchá řešení pro zvýšení bezpečnosti chodců, cyklistů a automobilů na našich místních komunikacích však nebude snadné. Budu se snažit, aby byla posílena cyklistická infrastruktura ve městě jako alternativa k automobilové dopravě. Směrem na Fryčovice se připravuje výstavba nová cyklostezky, která povede od mostu na Trnávku po pravobřežní straně řeky Ondřejnice a u starého koupaliště překoná po cyklistické lávce řeku a napojí se na místní komunikaci ve Fryčovicích. Pevně doufám, že bude rovněž vybudována pěšinka pro pěší a cyklisty od koupací přehrady do Staříče a do Krmelína. Při budování nových pěšinek musíme však myslet především na přírodu a zvěř, která zde žije. Musíme budovat také rybníčky a mokřady pro zadržování vody v krajině a biokoridory pro zvěř.
Ing. Tomáš Vojtek