Letos v době coronavirové jsme si řekli, že tento Den budeme slavit v přírodě, tam nic neporušíme. Nedávno náš Marek s přítelkyní navštívili okolí Hradce nad Moravicí a doma se po návratu zmínili o Weisshuhnově kanále. Poměrně brzy a rychle jsme se dohodli, že se tam také podíváme, sváteční den 28. říjen se nabízí k relaxaci či jiné pro každého jedince prospěšné činnosti. O kráse tohoto výletu v krásných podzimních scenériích se krátce podělíme s vámi. Trasu jsme si zvolili přes Bílovec a Skřípov. V Hradci n/M jsme odbočili vlevo a po pár kilometrech zaparkovali v obci Žimrovice. Červená turistická značka vede kousek po silnici směr na Vítkov-Podhradí a po pár stech metrech nás zavedla do zlatově zbarveného lesa
na levý břeh Moravice. Sestoupali jsme trochu příkřeji lesním porostem a octli se u kanálu.
Toto unikátní vodní dílo je úzce spjato s podnikatelem pruského původu Carlem Weisshuhnem (1837 – 1919), který se do místního kraje vepsal také stavbami mnoha okolních komunikací. V turistickém průvodci jsme se dočetli, že dotyčný Carl byl mj. pradědečkem Joy Adamsové a osobním přítelem T. A. Edisona. V roce 1890 začal Weisshuhn v Žimrovicích se stavbou papírny a náhonu na Moravici, kterým chtěl využít vodní sílu řeky mezi Albrechtickým mlýnem a Žimrovicemi. Náhon měl být levným zdrojem energie pro výrobu papíru a měla se po něm také splavovat dřevní hmota do továrny. Zaměření díla provedl sám se svými dvěma syny. V květnu 1890 získal povolení a ihned započal práce na stavbě náhonu. Již v srpnu téhož roku italští dělníci prorazili pod tzv. Kozími hřbety tunel dlouhý 45 metrů jako začátek celé trasy. Na budoucím kanálu byly dále zbudovány další tři tunely, dva akvadukty a několik přepadů regulujících výšku hladiny toku. Při ústí do papírny je kanál nad Moravicí převýšen o 26 metrů. V květnu 1891 byl 3,6 km dlouhý náhon uveden do provozu a v srpnu byla spuštěna výroba papíru. Spád je využíván k pohonu devíti Francisových turbín, které jsou v provozu dodnes.
Metrová polena zbavená kůry byla na jaře a na podzim splavována až ze vzdálenosti 60 km přímo do papírny. Za příznivého stavu bylo na manipulační dvůr dopraveno 1000 až 2000 kusů metrové kulatiny.
Turistická červená trasa z Hradce do Vítkova-Podhradí křižuje náhon po větší polovině jeho trasy, na níž můžete obdivovat akvadukty, vodní tunel, splav i samotné koryto vodního díla, v současnosti plné listí nejrůznějších odstínů podzimu.
Kdo jste ještě neviděli, zajeďte si tam. Nebudete litovat.
GPS: 49° 51´2.196´´N, 17° 50´13.596´´E.
Více na www.technotrasa.cz
Eliška a Josef Janotkovi, 28.10.2020



